Život

Hendikep a úzkosť mi komplikujú prácu, ale ja im to nedovolím

O práci som tu už písala zopár článkov. Pre tých, ktorí ich nečítali, alebo sa dostali náhodou na môj blog, pracujem ako redaktorka v Tipli.sk. Alebo sa to dá označiť aj ako copywriterka – redaktorka je oficiálny názov mojej pracovnej pozície. Už tam pracujem niekoľko mesiacov a práca ma stále baví, aj keď, samozrejme, bývajú aj ťažšie dni, kedy sa mi absolútne nechce. Ale to je tak v každej práci.

Dávnejšie som dávala na svoj instagram možnosť pomôcť mi nájsť nejaké nápady na články. Objavila sa tam téma súvisiaca s prácou a tým, s akými problémami sa najčastejšie pri práci stretávam. Mne to prišlo ako super nápad, pretože sú nejaké problémy, ktoré mi prácu mierne komplikujú.

Úzkosť

Sú dni, kedy mám úzkosť skoro celý deň. Ak mávate úzkosti aj vy, určite viete, že pri tom sa nedá poriadne sústrediť na nič, nie to ešte na prácu. Máte neustále otravné myšlienky, ktoré vám nedajú pokoj a pri tom niečo robiť je tak trochu heroický výkon. Úzkosť mi teda čas od času zvykne komplikovať prácu, ale už viem, ako ju zmierniť.

Občas je fajn praktizovať aj canisterapiu, keď máte doma psíka (nemusí byť špeciálne vycvičený, stačí keď sa s ním pohráte, dá vám čosi z jeho energie a bude vám lepšie. Mne takto pomáha Laky.

Hudba pri úzkosti a práci

Keď cítim úzkosť, pustím si k práci hudbu. O tom som vám už písala v inom článku. Hudba mi takto pomáha lepšie sa sústrediť na text a nie na myšlienkový, úzkostný neporiadok. Už niekoľkokrát mi hudba veľmi dobre pomohla. Ale nemôže to byť hocijaká hudba. Najradšej mám inštrumentálnu – najlepšie klavírnu a klasiku. Osvedčil sa mi Ludovico Einaudi a klavírne covery od Rousseau na YouTube. Nižšie máte ukážku.

Nejaký snack tiež pomôže

Občas je fajn vziať si k práci nejaký dobrý snack – teda nejakú desiatu. Hlavne keď si niečo upečiem cez víkend a prvé dni pracovného týždňa si to rada vezmem k práci. Minule to boli moje muffiny. Inokedy si vezmem jabĺčko, mandarinku či iné ovocie, ale niekedy (najmä keď je úroveň úzkosti vysoká a zadanie v práci ťažšie) nepohrdnem ani čokoládou. Takisto je fajn spoločník čaj alebo káva. Všade počúvam a čítam, že káva nie je dobrá pri úzkostiach, ale neviem, ako by som bez nej prežila. 😀

Aromaterapia

Na úzkosť je dobrý napríklad esenciálny olej z levandule a aj iné oleje. Takže si vezmem do izby difuzér, nakvapkám olej a izbu mi to krásne prevonia a v konečnom dôsledku je to fajn na zmiernenie tej úzkosti.

V najhoršom prípade…

Ak nič z toho, čo som spomenula nezaberie a stále cítim úzkosť rovnako silno, siahnem po liekoch. Samozrejme, dať si Xanax, by bolo nevhodné, pretože to by som veľa neodpracovala a o chvíľu by som „odkväcla“ pri počítači. 😀 Psychiatrička mi však odporučila vziať si cez deň v prípade úzkosti, tabletky Persen Forte. Sú to lieky na bylinnej báze, takže nie sú také silné. Už mi zopárkrát spoľahlivo zahnali úzkosť cez deň a zároveň neboli také silné, že by som sa po nich cítila unavená.

Práca so zrakovým hendikepom

Určite viete, že mám zrakový hendikep a som prakticky nevidiaca. Vždy hovorím, že napriek tomu žijem život naplno tak, ako sa len dá. O hendikepe som tu takisto písala viacero článkov – napríklad aj o tom, ako nemám rada, keď ma niekto ľutuje a ako je ľútosť absolútne nanič a nemám ju rada. Hendikep mi, samozrejme, do istej miery ovplyvňuje aj prácu. Nezvládnem toho naraz toľko, ako zdravý človek. Zdravý človek by dokázal pri počítači sedieť a pracovať kľudne aj päť-šesť hodín. Ja zvládnem najviac tri.

Pomáhajú mi okuliare na počítač?

Nejaký čas dozadu som zdieľala na IG fotku s novými okuliarmi, ktoré som si kúpila na počítač. Majú blokovať modré svetlo. Najprv som bola pomerne skeptická, ale kúpila som ich a začala ich hneď používať. A úprimne neviem, či je to placebo efekt, alebo čo, ale mám pocit, že s nimi ide práca lepšie. Predtým mi po práci vždy extrémne slzili oči. Teraz už vôbec. Nemám ich podráždené a ani tak unavené. Samozrejme nie je to stopercentné, ale istý rozdiel tam je. A to mi stačí.

Zväčšovanie textu a moderátor tiež pomôžu

Keď cítim väčšiu únavu a keď musím dlhšie pracovať, zväčším si text a práca ide hneď lepšie. Občas využijem aj moderátora na počítači (čiže čítanie textu z obrazovky), a to vtedy, keď si hľadám nejaké informácie, ktoré potrebujem využiť v texte, ktorý píšem. Takže nechám moderátora, nech mi prečíta nejaký článok, informácie o nejakom obchode. Proste to, z čoho čerpám inšpiráciu a fakty do textu.

Prestávky

Veľmi užitočné je aj robiť si občas prestávky pri práci. Dám dolu okuliare, prejdem sa trochu po dome, porozprávam sa s mamkou a o päť minút sadnem zase k práci. Aspoň chvíľu pozerám na niečo iné než na text. A aj to niekedy vie celkom pomôcť.

Takže to sú dva najväčšie problémy, ktoré mi komplikujú prácu, ale i tak mi nezabránia pracovať. Hlavne keď ma to vlastne celkom baví. Samozrejme je super, keď má človek peniaze navyše a nemusí žiť len z dôchodku.

Na záver len napíšem, že týmto článkom som vás chcela trochu inšpirovať, ak napríklad bojujete s úzkosťou pri práci, alebo ak máte takisto nejaký zrakový hendikep. A tiež ak máte aj vy nejaké tipy, ktoré vám pomáhajú pri práci s úzkosťou či zrakovým problémom, kľudne sa so mnou o ne podeľte v komentároch.

Majte sa krásne! 🙂

Som autorkou piatich kníh, milujem umenie, maľovanie, kreslenie, čítanie kníh a blogovanie. Som závislák na káve. Žijem na západnom Slovensku.

2 komentáre

  • Henrieta

    Ja si myslím, že aj to, že máš prácu, ti pomáha prekonať úzkosť. Pretože ten pocit povinnosti, ktorú máš kvôli práci, je pre teba silnejší, ako keby si mala úplne prepadnúť úzkosti.

  • Nikol

    Co je týče úzkosti nebo nějaké psychické nepohody, pomáhá mi někdy teplá sprcha, někdy procházka venku a často i jóga, prostě se jen protáhnout, hlavně krční páteř. S hendikepem mi nejvíc pomáhá právě zvětšování a předčítání text.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.